1دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
جاندارانگاری و روح بخشی به همه موجودات غیر انسانی حالتی است که از روزگاران کهن در ذهن بشر وجود داشته و دلایل مختلفی همچون ترس از طبیعت و جهان ناشناخته ( فتیشیزم) و یا احترام و علاقه به همراهی با برخی از مظاهر طبیعی ( توتمیسم) برای این اندیشه بیان شده که در هر حال همه گویای نوعی " همذات پنداری" هستند زیرا انسان همیشه در صدد بوده که تنهایی خود را با روح بخشیدن به دیگر موجودات جبران کند.
این مقاله با روش توصیفی– تحلیلی و بر پایه داده های کتابخانه ای گردآوری شده است و به بررسی ریشه های جاندار انگاری و نیز به حضور این اندیشه در اساطیر کهن جهان و سپس ایران باستان و ادبیات کلاسیک و معاصر، با ذکر نمونه هایی می پردازد تا از این طریق وجود ناخودآگاه این نیاز بشر به همراه بودن با همه مظاهر هستی که گاه در قالب نظم و گاه در قالب نثر نمود پیدا کرده است، اثبات شود.
Study of personification samples in myths and literature of Iran
نویسندگان [English]
Hamaseh Tahani1؛ Dorreh Dadjou Tavakoli2
1Graduated of Ph.D. of Farsi language and literature of Islamic Azad University, central Tehran branch
2Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Central Tehran Branch
چکیده [English]
Personification to all of inhuman beings is a figure which has been existed since ancient times in man mind and many reasons have been expressed for this figure such as fear of nature and unknown world (fetishism) or respect and interest to come along with some natural manifestations (Totemism) and at any rate, all of them suggest a kind of identification, because man always intended to compensate his own solitude by personifying other existents.
This paper has been designed by descriptive-analytical method and based on library data and it examines the origins of personification as well as the presence of this doctrine in old myths of world and then ancient Iran and classical and contemporary literature. Some samples are mentioned to prove the unconscious need of man to being with all of manifestations of existence which manifested whether in poetry or prose works.
کلیدواژهها [English]
personification, Thinking, nature manifestations, myth, literature
مراجع
آموزگار، ژاله.(1388). تاریخ اساطیری ایران، تهران: انتشارات سمت.
الیاده، میرجا.( 1381). چشم اندازهای اسطوره، ترجمه جلال ستاری، چاپ اول، تهران: نشر طوس.
اسدی طوسی.(1365). لغت فرس ، تصحیح فتح اله مجتبایی و علی اشرف صادقی،تهران: انتشارات خوارزمی.
پورداود، ابراهیم.(1347).یشت ها جلد 2، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پورجوادی، نصراله.(1393). زبان حال در عرفان و ادبیات فارسی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ نشر نو.
توفیقی، حسین.(1384). آشنایی با ادیان بزرگ، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب.
حافظ.(1377). مقدّمه احمد محمّدی( ملایری)، چاپ چهارم، تهران: انتشارات زرّین.
حقوقی، محمّد.(1379). شعر زمان ما 5 نیما یوشیج،(شعر نیما از آغاز تا امروز شعرهای برگزیده تفسیر و تحلیل موفق ترین شعرها )، تهران: انتشارات نگاه.
همو.(1371). شعر زمان ما 3 سهراب سپهری، (شعر سپهری از آغاز تا امروز شعرهای برگزیده تفسیر و تحلیل موفق ترین شعرها ) تهران: انتشارات نگاه.
همو.(1387). شعر زمان ما 2 مهدی اخوان ثالث (از آغاز تا امروز شعرهای برگزیده تفسیر و تحلیل موفق ترین شعرها)، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات نگاه.
دبیر سیاقی ،محمد.(1363). دیوان منوچهری دامغانی، چاپ سوم،تهران، انتشارات زواره